Aktuel udstilling

Aktuel udstilling:

Ninni Gjessing

22. september til 28. oktober 2018

Der er fernisering lørdag den 22. september, kl. 13-16. Udstillingen åbnes af byrådsmedlem, medlem af kulturudvalget Charlotte Roest. Åbningstale og lodtrækning kl. 13.30.

Ninni Gjessing siger om sin kunst:

Maleriet handler for mig om et kaos, der bliver til kosmos. Det vil sige, at udgangspunktet er et stort drama og en stor uorden, som langsomt – eller hurtigt – males på plads med brede penselstrøg. Det er en blanding af et figurativt og abstrakt ekspressionistisk maleri, på afstand figurativt, tæt på abstrakt. Jeg arbejder med lærrederne i flere omgange, idet de først får en abstrakt bund af farveklang, hvorefter det endelige motiv sluttelig males færdigt.

Kvinde med blå ørenringe

Motiverne er dels portrættet, dels bevægelse i form af dans og musik.

Dans på månen

Dansemotivet virker tilsyneladende let, men i virkeligheden fortæller det historien om det afgørende i at turde være til stede i nuet. De er ofte inspireret af tangoen i Buenos Aires, som jeg har opsøgt i flere omgan-ge, en kultur, hvor problemerne lægges til side for en stund, mens der danses, og på den måde leves livet.

Lidt fjernt fra vores tanke i Norden, hvor dansen ofte må vente, til problemerne er løst, med den risiko, at der aldrig bliver danset.

Dansepar

Jazzbillederne viser koncentrationen omkring øjeblikket og udtrykker den underfundige tanke, at noget visuelt bliver bærer af musikken, at den enkelte hører sin egen musik, når billedet betragtes, ligesom det handler om rytme og linjer.

Dybest set er det dog farven, nuancen, klangen, der skaber maleriet.

Chili

Portrætterne har afsæt i den gamle ikon, men er tillige afbildninger af figurer, der står i vinden og klarer tilværelsen på trods. Ofte androgyne og tvetydige personer, skåret skævt i billedet.

Kvinde med hånd på hage

Næstved Kunstforening - Sct. Peders Kirkeplads 14 C - 4700 Næstved - tlf. 52 39 79 60 - Webmaster Ellen Olsen - Opdateret d. 16.9.2018