Aktuel udstilling

Aktuel udstilling:

Jubilæum

30. juni til 12. august 2018

Der er fernisering lørdag den 30. juni, kl. 13-16. Udstillingen bliver åbnet af formand for Næstved Kunstforening Lis Hansen. Åbningstale og lodtrækning kl. 13.30.

Jubilæum er en gruppeudstilling i Næstved Kunstforening med nye arbejder af Morten Gersager Abel, Kasper Hesselbjerg, Søren Bjørn, Peter Olsen, Kristian Byskov, Andreas Rasmussen, Brian Ravnholt Jepsen, Jan Danebod, Morten Bech Jensen og Robert Alex Petersen.

Udstillingen er sponsoreret af:

Mærk Næstved
   Næstved Kommunes Aktivitetsmidler 2018
   Spar Nord Fonden
   Statens Kunstfond
   Trelleborg Fonden, i samarbejde med Sydbank

Jan Danebod, "Kejserens nye klæder", 2014-2018.

Næstved kunstforening afholdt i 2008 udstillingen Exxos Exwife i foreningens tidligere lokaler på Amtmandsgården. Udstillingen repræsenterede en gruppe dengang lovende unge billedkunstnere med en lokal forankring. Flere var i gang med eller havde afsluttet videregående billedkunstneriske eller andre kreative uddannelser. Udstillingsdeltagerne var på den ene eller anden måde tilknyttet meget selvkørende værksteder i byen, og på det tidspunkt repræsenterede de på mange måder en viljestærk og progressiv generation af unge billedkunstnere.

Søren Bjørn, fra værket "Dobbeltgænger", kul på papir, 2018.

I sagens natur er de blevet ældre. Det samme er Kunstforeningen som institution, og nu er udstillingen sat på programmet igen. "Jubilæum" er de medvirkende kunstneres eget bud på en repræsentativ udstillingstitel.

Kasper Hesselbjerg, skitse til værket "Velkomstdessert", 2018.

"Jubilæum" som en fejring. En bemærkelsesværdig dag, en opbremsning. En påmindelse om noget exceptionelt. Måske ovenikøbet noget, der kan trækkes fra i skat. Eller "Jubilæum" som en præsentation af en udholdenhed. Et overlevelsesinstinkt, eller bare en påmindelse om en bevægelse.

Robert Alex Petersen, "København-Næstved/Næstved-København. Samme vej, hver sin vej", videoinstallation, 2018.

Jubilæet er forventningens glæde. En mindre højtidelighed, der bl.a. minder os om, hvad vi vælger at undgå at forholde os til. Gruppen dengang bestod af 14 mænd. Nu er der 10 tilbage. Det er 10 mandlige kunstnere, der repræsenterer 10 mandlige kunstnere. Det drejer sig ikke om, hvad der var før, eller hvad der kom efter denne gruppe. Det drejer sig ikke om dem, der ikke er med mere. Jubilæet bliver et monument over et billedkunstnerisk potentiale elimineret til en forudsigelig størrelse, der passer ind. Udstillingen afskriver sig muligheden for at blive andet og mere end et ritual, et festligt indslag i et lokalt kulturprogram.

Jan Danebod, "Kejserens nye klæder", 2014-2018.

Ikke desto mindre var der engang noget, der (måske) stadig er værd at bemærke. Og på den måde er jubilæet omdrejningspunktet for en række nye værker præsenteret i Næstved Kunstforening. Det er arbejde lavet specifikt til denne udstilling. Det er i nogle tilfælde indgreb i Kunstforeningens rutiner og udstillingspraksis. Og i andre tilfælde arbejde, der lægger sig i en eksisterende udstillings- og værktradition.

Søren Bjørn, fra værket "Dobbeltgænger", kul på papir, 2018.

Et gennemgående træk i de medvirkende kunstneres udstillingsbidrag er en tilknytning til der, hvor de er vokset op, rejst fra og nu vender tilbage til. Deres arbejde bliver produceret til lige præcis den her udstilling, De tager aktivt stilling til den sammenhæng, de indgår i, og det er ikke bare gamle værker fra arkivet, der bliver støvet af og vist frem. Tilstedeværelsen lige præcis her er et uforbeholdent potentiale.

På den måde er der tale om et meget lokalt jubilæum, og måske er det lige præcis der, titlen er en refleksion over, hvad udstillingen egentlig indebærer, eller hvad den frasiger sig muligheden for at kunne blive. En gentagelse af en succes bliver altid fremhævet som et positivt potentiale, og der er lagt op til et forudbestemt og genkendeligt udstillingsforløb uden aflejringer og bump på vejen. "Jubilæum" står som en selvvalgt ironisk fejring af markedsføringens mekaniske virkelighed. Af kønnet, af en manglende vilje.

Søren Bjørn, fra værket "Dobbeltgænger", kul på papir, 2018.

Eller måske er dette jubilæum bare billeder til en årsrapport, et lokalt ugeblad, en rund fødselsdag, eller adgang til en finurlig samling. En ganske almindelig lokal begivenhed.

Robert Alex Petersen,Still fra videoværket: "København-Næstved/Næstved-København. Samme vej, hver sin vej", videoinstallation, 2018.

Næstved Kunstforening - Sct. Peders Kirkeplads 14 C - 4700 Næstved - tlf. 52 39 79 60 - Webmaster Ellen Olsen - Opdateret d. 26.6.2018